06-46663673

Blogs Mindful zwangerschap en moederschap

Voor Mindful Moments plaats ik regelmatig blogs met daarin mijn ervaringen als  moeder. Je leest hoe ik geniet van het moederschap, maar ook over de dingen waar ik tegenaan loop en hoe mindfulness mij helpt om meer rust, ruimte en zelfvertrouwen te krijgen.

Met deze blogs wil ik andere moeders inspireren en laten zien wat mindfulness kan doen in die eerste hectische jaren als moeder.

7 tips voor een geslaagde borstvoeding

gebaseerd op de 7 factoren van mindfulness van Jon Kabat-Zinn

“Of ik borstvoeding wil geven? Ik ga het wel proberen, maar ik zie wel of het lukt”. Een uitspraak die ik veel hoor van zwangere vrouwen. Toen ik zwanger was, zei ik hetzelfde. In mijn omgeving had ik vrijwel geen voorbeelden gehad van vrouwen die borstvoeding gaven. De fles was de norm. Ik wil voor mezelf ook graag goede voeding (lees: vers bereid, niet uit een pakje), dus het leek me gek om voor mijn baby alle voeding vanaf dag 1 wel uit een pakje te halen. Dus besloot ik ervoor te gaan, maar het was lang niet zo gemakkelijk als ik in eerste instantie dacht. Ik was vooral bezig met het doel, een geslaagde borstvoeding. Ik dacht veel minder na over het proces. Hoe ga je om met de avonden dat je kindje niet van de borst af te krijgen is (clusteren), terwijl je zelf snakt naar een momentje waarop je lichaam weer van jou is? Of met die momenten dat je tepels pijn doen zonder duidelijke oorzaak? En met die vage angst dat je misschien niet voldoende voeding hebt? Daarover gaat deze blog. Met behulp van de 7 factoren van mindfulness beschrijf ik wat je zelf kunt doen om de borstvoeding niet alleen te laten slagen, maar er ook nog van te kunnen genieten.
Vind jij het lastig als je kindje huilt? Dan nodig ik je uit om deze koan (raadsel) te lezen:

Vraag 1: Wat is het geluid van een hand die klapt?
Antwoord: Het geluid van een hand die klapt is het geluid van een hand die klapt.
Vraag 2: Wat is het geluid van een kind dat huilt?
Antwoord: het geluid van een kind dat huilt is het geluid van een kind dat huilt.
Vraag 3: Wat is het geluid van mijn kind dat huilt?
Antwoord: het geluid van ‘ik kan mijn kindje niet troosten, het geluid van ‘dat zou ik wel moeten kunnen’, het geluid van ik ben een slechte moeder, het geluid van er is iets mis met mijn kind’, het geluid van ‘ik heb een hekel aan mijn kind’het geluid van dat mag ik niet voelen’, het geluid van ‘het tekortschieten als moeder‘.

Dit is een voorbeeld van een koan: een korte vraag om inzicht te krijgen in een concept of jouw persoonlijke gedachtegang. Er is geen ‘goed’ of een ‘fout’ antwoord. Het laat je zien wat het effect is van je eigen gedachten op een situatie. In mijn blog vertel ik je wat ik over mezelf leerde door een simpele mindfulness oefening te doen op het moment dat mijn baby huilt. Je krijgt tips om de oefening zelf te doen en zo te ervaren wat het huilen van je kindje over jou zeg en hoe je mindful kunt leren omgaan met het huilen van je kindje.

Slapen als een baby wordt wel gezegd, maar iedereen die net een baby heeft gekregen bedenkt zich vast op een gegeven moment: wat een raar gezegde! ‘Mijn baby lijkt soms helemaal niet te slapen en áls mijn kindje al slaapt, is het héél kort en héél licht.’ Bij mij was dat niet anders. Ik probeerde van álles om het slaappatroon van mijn kindje en van mijzelf te verbeteren. Ik vond dit allemaal enorm stressvol. Ik ontdekte dat er één gedachte was die al deze stress rondom het slapen veroorzaakte bij mij. Ik heb dit ontdekt doordat ik mijn gedachten ging onderzoeken met Mindfulness. Ik leerde hierdoor gemakkelijker om te gaan met de slaapperikelen van mijn zoontje.

Met Mindfulness leer je om met aandacht aanwezig te zijn in het hier en nu. Zonder daar een oordeel aan te geven. Hetzelfde geldt voor het kijken naar je gedachten: je bent niet je gedachten, je hebt gedachten. Je leert je gedachten te accepteren zoals ze zijn, zonder daar een oordeel aan vast te plakken. Zonder ze voor waarheid aan te zien. Hierbij kun je jezelf vervolgens vragen stellen om meer inzicht te krijgen in wat die gedachten je brengen, of je gedachten waar zijn en wat er gebeurt als je anders leert kijken naar je gedachten. Oftewel: gedachtenonderzoek. Je gedachten van een afstandje bekijken in plaats van meegaan in het verhaal, kan je meer rust, ontspanning en vertrouwen geven, zeker in een stressvolle periode zoals de eerste maanden na je bevalling.

Na de geboorte van je eerste kindje hoor je op de befaamde ‘roze wolk’ te zitten. Het taboe wat hier op lijkt te rusten wordt steeds vaker doorbroken door verhalen van moeders die dapper en eerlijk hun verhaal vertellen: “zo geweldig vond ik het niet, het was soms ronduit zwaar”, zeggen ze. Dat we met zijn allen daar steeds opener over zijn is goed. De vraag is dan vervolgens: hoe zorg je er dan voor dat je als kersverse moeder wat meer rust, balans en zelfvertrouwen gaat ervaren?

In 2016 werd ik zelf moeder. Ook ik kwam mezelf tegen: de extra stress, de struggles, de onzekerheid; het haalde me uit mijn balans. Mindfulness heeft mij enorm geholpen om hiermee om te gaan. Om te leren genieten van de mooie en minder mooie momenten als kersverse moeder. Ik wil andere moeders laten zien wat mindfulness voor hen kan doen. Daarom geef ik mindfulnesstrainingen aan moeders met hun baby en ga ik aan de hand van een serie blogjes vertellen wat mindfulness mij persoonlijk heeft gebracht.

Als je wilt weten wat het beste is voor je kindje,

ga dan naar binnen en voel

Contact

Postadres:
Eerste Westerparklaan 37
3544 VS UTRECHT
T: 06 – 46663673
E: info@mindful-moments.nl

Bedrijfsgegevens

Di: 09:00 – 17:30
Wo: 09:00 – 17:30
Vr: 09:00 – 17:30

KvK: 68423381
BTW: NL016881102B01